کتاب داغ
نویسنده : محبوبه رضوی نیا - ساعت 8:58 بعد از ظهر روز یک شنبه 16 تير 1392برچسب:,

ناپلئون بناپارت را دوست دارم . او یکی ازشخصیت های جذاب و منحصر به فرد تاریخی است که بیشتر با ویژگی های منفی اش شناخته می شود تا خصوصیات مثبتش . دیکتاتوری خشن و زورگو و نه سیاستمداری رمانتیک و مهربان .

بناپارت امپراطورمقتدر فرانسه در سال های 1804 تا 1825 بود . او در15 اوت 1769در شهر آژاکسیو جزیره کرس به دنیا آمد . چهارمین فرزند از11فرزند خانواده بود که پس ازاتمام تحصیل به همراه برادرش به دانشگاه نظامی پاریس رفت و از بهترین دانشجویان علوم نظامی آن زمان شد . پس از اتمام تحصیل نیز با درجه «ستوان دومی» به ارتش فرانسه پیوست و با کسب پیروزی در جنگ های بسیار، یک فرمانده نظامی مقتدرگردید .

 «دزیره کلاری» معشوقه و عشق نافرجام ناپلئون ، در هفده سالگی با وی نامزد شد و با وجود علاقه بسیاراین دو به یکدیگر، بنا برمصالحی ، دو سال بعد ناپلئون نوزده ساله در حالی که یک سرباز شورشی بود به وی خیانت کرده و با «ژوزفین دوبوهارنه» بیست و پنج ساله ازدواج نمود . هنگامی که دزیره ازاین موضوع اطلاع یافت در نامه ای به ناپلئون نوشت :« تو زندگی مرا به سوی بدبختی سوق دادی و من هنوز ناتوان از فراموش کردن توام.»

هرچند ناپلئون چهارده سال بعد ژوزفین را طلاق داد و با «ماری لوئیز» ازدواج کرد و از او صاحب یک فرزند پسر هم شد اما همواره عشق «دزیره » را در قلبش نگاه داشت  . بعدها «آن ماری سلنیکو » با استناد به خاطرات مکتوب «برنادین اوژنی دزیره » و وقایع و رویدادهای عصر ناپلئون ، داستانی بسیار جذاب وزیبا به نام «دزیره» * را به رشته تحریر درآورد که یکی ازده رمان  برتر دنیا شد.

دومین واقعه تلخ در زندگی ناپلئون بعد ازشکست عشقی اش ، «نبرد واترلو» بود . در این جنگ چهار روزه نیروهای متحد کشورهای انگلیس -هلند و چند کشور دیگر که آلمان امروزی را تشکیل می دهند، به رهبری دوک ولینگتون فرمانده انگلیسی ، مقابل قوای فرانسوی قرار گرفتند . زیرکی و درایت ولینگتون باعث شد ناپلئون بعد از مدت ها سرمستی از پیروزی وموفقیت ، شکست خورده و به جزیره سنت هلن تبعید شود .او در سال 1821 در همین محل جان سپرد . 

با این که ناپلئون سرداری جاه طلب و مقتدر بود اما همواره با مردم با مهربانی و عطوفت رفتار می کرد . وی فردی باهوش و باتدبیر و به داشتن نبوغ و استعداد نظامی مشهور بود . امروزه از رسوم خاص او در اداره مملکت و قوانین مدنی وخیال اروپای متحدی که وی در سر داشت به عنوان «قوانین ناپلئون» یاد می شود . 

* نسخه pdfاین کتاب را می توانید از سایت کتابخانه مجازی ایران و یا سایر سایت های مربوطه دانلود کنید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: